Folytassuk,ahol abbahagytuk kicsiny sztárképzőnket. Tegnap mindössze annyi volt a tanulság, hogy ha lehet kikerüljük a cikifesztiválokat és dalversenyeket, bár arra kétségtelen jók, hogy egy kis hírverést csapjunk magunk körül. Csézy például még hónapokig vergődött volna az ismeetlenség félhomályában, ha nincs ez a bárgyú dalverseny.
ÉS MOST A BORÍTÓ
Szóval ott hagytuk abba, hogy borító és Fever. A fotók kész lettek, elég jól sikerültek és meg is kapta a formátumokat egy kiváló grafikus szakember, aki a kisujjából rázogatja ki a borítókat.
Következzen egy portré: Marjai Zoltáné, aki közel egy évtizede tervezi a Cd és DVD fedeleket. Összefoglaljuk vele, hogy mi a helyzet borító kapcsán Magyarországon. Blogart riport következik. Hampfri Blogart=H.B.:)
H.B. -Hányadik borítónál tartasz?
Csöppnyi gondolkodás után kérdő hangsúllyal érkezik a válasz.
Marjai: - Háromszáz? Kb. háromszáz... Azt hiszem.
H.B.: - Milyenek voltak az elsők és hol jársz most?
Marjai:- Azért én észreveszem a különbséget... de hát nyilván nem lehet összehasonlítani a régieket és a mostaniakat. Egy kezdő grafikus - elvész a photoshop rejtelmeiben - és könnyen digitális majálist varázsolt effekthegyekkel. Sok az improvizáció is az elején. Az évek múlásával aztán egyre inkább letisztul a dolog. A trend a minimáldesign felé halad.
H.B.: Figyelni kell, arra, hogy mi készül szerte a világban?
Marjai: Én figyelem... Muszály megnézni, hogy hol tart a dolog és ettől még nem veszítjük el az eredetiséget. A végeredmény úgyis sokféle impresszió hatására alakul ki: csak az egyik hányad a trendek által diktált "tempó".
H.B.: És mi van még?
Marjai: Hát a zene!:) Viccet félretéve, ilyen tényezők, mint kiadó, zenekar: ki, milyen formában szól bele az alkotásba. Én szeretem, ha a zenekar végigkíséri a munkafázisokat és hozzáteszi a saját elképzeléseit meg ötleteit. A baj az, hogy a munka során elég ritkán találkozunk az előadókkal. Inkább a kiadó művészeti vezetőjével egyeztetünk és elég gyors döntési fázisokban véglegesedik a borító. És nem utolsósorban persze a zene is inspiráló, meg a műfaj.
H.B. Szóval hallgatsz zenét?
Marjai: Persze, ez azért az egyik legfontosabb része a dolognak. De azért nem muszály mindennek tetszeni...a munkát akkor is el kell végezni.
H.B. Kik a legjobb grafikusok ma a világban?
Marjai: A ruszkik...oda kell figyelni rájuk.
H.B. Nálad hogyan indult a dolog? Hogyan lesz valaki grafikus?
Marjai: Ez speciális... én a Pannónia Filmstúdióban kezdtem kézirajzos animációt tanulni, de igazóból úgy indult, hogy a suliban a bizonyítványomban csak egy ötös szerepelt, az is rajzból:). Szóval ez eleve eldöntötte az irányt. A borítózás pedig úgy jött, hogy a testvérem, aki mellesleg nemcsak grafikus, hanem marketingben és az üzleti életben is elég jól mozog jó szerződéseket kötött az akkori kiadókkal, így szépen csordogáltak a megrendelések.
H.B.: Fel lehet ismerni egy Marjai Zoltán borítót?
Marjai: Biztos vannak felismerhető jegyek. A kollégák például kiszúrják ki, mit csinál. Nekem főleg az általam használt színvilág ilyen jellegzetes. Arra gondolok, hogy harsány dolgokat csinálok, figyelemfelkeltő forma és színvilágban. De, hogy ez konkrétan megfogalmazható-e azt nem tudom, bízzuk inkább az esztétákra.
H.B.: Mit ajánlasz a szárnypróbálgató zenekaroknak borítóügyben?
Marjai: Érjék el a kiadóknál, hogy beleszólhassanak az tervezésbe, mert akkor biztosan olyan dolog fog születni, ami elnyeri az ő tetszésüket is. Egyébként mindenki elégedett szokott lenni a végén, de érezni kell a felelősséget a zenekarnak is, hiszen a borítóval fogják azonosítani őket.
H.B.: Van kedvenc munkád?
Marjai: Közhely, hogy mindegyik saját gyerek, de talán a Hooligans: Szenzáció-ja és a Zanzibár Érintése...Az előbbinél például tipográfiát is kellett alkotni, ami azóta is a Hooligans logoja, tehát a dolog túlnőtt a borítón és emblematikus jeggyé vált.
H.B.: Vannak-e ma a piacon különleges borítók?
Marjai: Elvétve...és ez büdzséfüggő elsősorban. A költségvetés nem nagyon engedi, hogy egyedileg megrajzolt, szabadkézzel megfestett, sokoldalas borítók készüljenek. Néhány évvel ezelőtt még azért előfordult. Most a maximum négyoldalas variációkat rendelik meg, mert nincs lehetőség plusz százötvenezres tételekre. Én azért szabadkézzel is rajzolok karaktereket nemcsak a fotót meg a kliséket használom, de nagyon egyedieskedésre sajnos nincs lehetőség. A piac diktál a művészetnek pedig szárnyát szegik olykor a megrendelők... de az így van majd minden területen, ahol a kreatív találkozik a marketing szektorral...
Marjai Zoltán weboldala: www.mzgraphx.hu